Förlossningen..

Skrivit av Tess: 2011-04-24 | 16:34:34

Ja, men då gör vi ett försök att summera det hela =)


På lördagen den 9e körde jag iväg sambon med vän ut på krogen. Tyckte han kunde behöva gå ut o ha lite skoj, och så tänkte jag att OM det nånsin sätter igång så är det väl när han är ute. Men jag hade beordrat honom att ha telefonen nära till hands utifall att jag skulle ringa..

Vid halv 3 på natten kände jag att sammandragningarna började bli regelbundna. Jag hade ju haft så mycket sammandragningar mest helatiden den senaste veckan, så jag kunde som inte avgöra om de här var på riktigt eller om de skulle avta som vanligt.
För säkerhetsskull ringde jag till sambon för att be honom runda av o bege sig hemöver.. MEN så svarade han inte.. jag provade igen efter ett tag, men inget svar... när jag ringt säkert 5 gånger, och ringt hans vän också som inte svarade (bådas telefoner var avstängda) började jag bli ordentligt orolig. Tänk om det hade hänt nått..
I min förtvivlan klev jag upp o började storstäde sådär mitt i natten, för att försöka tänka på annat och lugna ner min oro.. Så där står jag mitt i natten med hyffsade värkar och försöker städa med de värsta tankarna i min skalle, att det hade hänt min älskade sambo nånting och att jag nu kommer bli helt själv med vårt barn...

Vid 5 tiden ringer han upp och ber om ursäkt för att hans telefon hade lagt av, och han inte märkt det. Han visste då inte att jag ringt som en galning.. Men han är på väg hem och han pratar med mig i telefon hela vägen...
Väl när han är hemma kryper jag upp i hans famn (så gott det går när man är fet som en flodhäst) och vi får nån timmes sömn, innan mina värkar börjar tillta.
vid två tiden på em har vi klockat ett tag och värkarna är nu 3st på 10 min..
Dax att ringa förlossningen...
Inge snack om saken, det var bara att bege sig in.

redan här har jag ont o vill ha lustgas ;) sista bilden på magen hemma.

På väg. Våra underbara vänner Frida o Anton kom o hämtade oss.
Stackarna fick stå ut med mitt gapande hela bilresan till BB-Stockholm.. haha Som tur var så var jag ganska trevlig MELLAN värkarna iaf ;)


Kommer in, och får ett bra välkomnande, med juice som smakar som drinken sanfransisco. götta! =)

De gör en undersökning och tydligen så har slemproppen gått. Den som jag hållit utkik efter i veckor!! men inte sett skymten av. Dessutom är jag öppen 3 cm.. wohoo Let´s get this party started!

Vid halv 6 på kvällen söndag 10e tycker de att jag ska ta en prommenad.. Jag vill absolut inte gå ut och det hade nog fan inte varit möjligt heller. Jag får ett gåbord och spatserar omkring i korridoren.. men smärtan vid värkarna gör det rätt obekvämt att vara i korridoren så vi går tillbaka till rummet..

19.30 får jag massa alvedon och ett bad, dessutom kör de in nålar i pannan o handen på mig.. sk akupunktur..
Varken badet eller akupunkturen gör någon märkbar verkan och jag börjar bli less på att ha ont o vill ha lustgas!!!
Sambon vill hjälpa mig att ta ur nålarna men jag förklarar för honom att det måste man minsan göra med finess..
haha NOT, tydligen var det bara att dra ur dom =)

21.01 får jag lustgas.. och ja det börjar ju roligt iaf.. jag o sambon har skrattkalas mellan värkarna som för övrigt gör sjukt ont!

22.15 nu öppen 4 cm.. det går sakta men säkert...

23.10 drar de på lustgasen för den ger inte full effekt längre.. dessutom vill jag nu ha EDA..

23.25 tar de hål på hinnan och sätter skalp ctg på Diesels huvud..
Fostervattnet går, och han har bajsat lite i det lillfisen..

23.55 läggs EDA, här har jag sjukt ont och lyssnar knappt på vad narkosläkaren säger åt mig att göra..
Men det går bra och jag tackar honom till tusen när den börjar kicka i..
Det var så lite så säger han o skrattar..
INTE för mig säger jag och är så lättad..
Äntligen får jag vila lite. Jag kan fortfarade känna sammandragningarna, men de gör inte alls ont längre.. skönt!
EDAn var det absolut bästa hittills!!
Jag sover lite..

02.00 får jag värkstimulerande dropp, då det inte händer så mycket efter EDA-bedövningen..

02.30 börjar EDAn avta, och de fyller på. jag står vid gåbordet och försöker låta tyngdlagen ha sin verkan, samtidigt som jag gungar lugnt fram o tillbaka..
Sambon sover stackarn, som han har stöttat mig och passat upp på mig, helt utmattad storhjärtat.
Jag står vid mitt gåbord o kollar på honom där han sover och är lycklig över att han är min ♥

03:45 har jag lagt mig ner på rygg, men Diesel gillar det inte och hjärtljuden går ner massor, sköterskorna kommer in o ber mig lägga mig på sidan, och han återhämtar sig snabbt..

shit, här vart jag orolig!!!! Men som tur är gick det snabbt och bra!!

vilar i sidoläge, samtidigt som sambon regelbundet rapporterar Diesels hjärtljud, då jag själv inte kan se monitorn.. Det enda som är viktigt är att lillhjärtat mår bra!

07.15 sitter o rullar på en pilatesboll, men det får mig att må illa. Sköterskan säger att det är bra för då trycker det på nån speciell punkt, och Diesel är på väg neråt..

08.00 Nu är jag öppen 8 cm, och börjar få ont igen så de fyller på EDAn igen.

Jag försöker gå på toaletten, men ingenting kommer och jag känner mig inte ens kissnödig..
09.37 tappas jag på 2dcl urin som "ligger ivägen"
jag trodde det skulle göra ont, men det kändes inte alls..

09.40 nu är jag öppen 10 cm!!

10.30 Diesel gillar inte mitt värkstimulernade dropp så de sänker det och han mår genast bättre.

10.40 börjar det trycka på och jag får ytterligare påfyllning av EDAn, men jag tycker inte att det hjälper lika mycket längre. För varje värk så känns det mer o mer och de börjar göra riktigt ont igen....

11.50 Nu har jag ordentliga krystvärkar och har provat olika ställningar hittils som inte funkat, som att sitta på huk på en förlossningsstol samt stå på knä o hänga över ryggstödet på sängen..
Barnmorskan säger åt mig att lägga mig på rygg o en sköterska håller ena mitt ben o sambon det andra, som om jag satt i luften lixom..

11.55 Krystvärkar, och NU gör det ONT!!!!!!
Jag får superbra vägledning av Bm i aktiv krystteknik, men helvete det gör ont.

12.20 måste de sätta om elektroden på Diesels huvud för den har lossnat..
Jag blir less som fan för jag har så ont, och det känns som att det här kommer ta jätte lång tid..

Jag krystar på som bara den, och det bränner och gör sjukt ont. Jag får inte hålla i sköterskan längre för tydligen gör jag illa henne ;) Sambon däremot får stå ut med mina naglar inborrandes i hans hand =)


12.33 Föds vår underbara vackra och helt fantastiska son!!
Hur ont det än gjorde så var det värt det när jag får upp honom på bröstet ♥
Han skriker på en gång och så fort han kom upp på bröstet börjar han suga.. dessutom skiter han på pappas hand ;) haha


Jag var orolig att det skulle göra skitont att föda ut moderkakan också, men det gick hur smidigt som helst.
men det gjorde lite ont att få bedövningen för de 5 stygn jag fick sy där nere innuti, för Diesel kom ut med ena näven vid huvudet så han "rev" mig lite innuti. Men jag sprack ingenting på utsidan vilket jag är otroligt glad och tacksam för!




Jag tycker att förlossningen gick jättebra i sin helhet och resultatet är det största i livet ♥

Sen spenderade vi 2 supermysiga dygn på patienthotellet där vi bara rådde om varandra, åt god mat o snusade på vår nya lilla familjemedlem ♥
(samma gäller dessa bilder såklart ©)

Kommentarer
Postat av: Fia- mamma till Edison

Tack för härlig läsning! Jag älskar förlossningsberättelser :)



Grattis igen till sonen!!

2011-04-25 @ 08:52:00
URL: http://airyfairy.blogg.se/
Postat av: Angen

Gud vad underbart!

vill föda igen! NUNUNU =)

haha!

hoppas ni har de bra!

kramar

2011-04-25 @ 22:29:06
URL: http://angenf.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Härligt att få höra din berättelse :)

Jag hoppas att jag får ser lika snygg och fräsch ut som du på min förlossning som du gjorde! :)

2011-04-26 @ 15:31:20
URL: http://denym3.blogg.se/
Postat av: Mia.

Farmors lilla prinsessa. Man tror knappt att det är sant. Härligt att läsa om Er förlossning. Bilden på lilla Diesel är helt underbar och jag tycker han är lik Micke. Nu får vi ju snart se honom på riktigt och gissa om vi längtar. Kramar till Er alla tre. Gammel Farmor och gammel-Farfar!!!!!

2011-05-02 @ 17:54:41
Postat av: madde

Grattis :)Men din första bild här,din mage ser ärligt ut att hålla på att spricka ;) hehe söt han är :)

2011-05-06 @ 11:06:54
URL: http://madeleinesophie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0